Geslaagde actie verlengen opvang vluchtelingen op Lady Anne

13 april 2022

Geslaagde actie verlengen opvang vluchtelingen op Lady Anne

Foto: SP / Aria Hoogendonk

Dinsdag 12 april werd er in de gemeenteraad een debat gevoerd over de verlenging van het verblijf van de boot met vluchtelingen, de Lady Anne, in de buitenhaven van Maassluis.

De gemeenteraad van Vlaardingen heeft onlangs deze boot met vluchtelingen weggestuurd.

De Maassluise SP maakt momenteel geen deel uit van de gemeenteraad maar wilde wel het SP standpunt over de boot met vluchtelingen kenbaar maken. Pamfletten met de oproep om de boot te laten liggen werden gedrukt, en voor aanvang van de raadsvergadering ter plaatse aangereikt aan de raadsleden. Dit laatste werd positief ontvangen door het overgrote deel van de raadsleden.

Tijdens de raadsvergadering veranderde de stem van Forum van tegen naar voor. Alleen de fractie van Leefbaar met 3 zetels stemde tegen. Dit bracht de stemming tot 3 tegen en 18 voor het verlengen met een half jaar van de opvang van vluchtelingen op de Lady Anne in de haven van Maassluis.

Ook werd er gesproken over hoe Maassluis de vluchtelingen op de boot nog meer van dienst kan zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om onderwijs, hulp bij dagelijkse activiteiten, en ondersteuning als het gaat om financiën. In tegenstelling tot de Oekraïense vluchtelingen hebben deze vluchtelingen geen inkomen. Zij mogen ook niet werken. Ze moeten zelfs een vergunning aanvragen als ze vrijwillig rotzooi willen gaan opruimen langs de waterweg.

Voorlopig mogen ze 6 maanden blijven, en krijgen ze de nodige ondersteuning van de gemeente Maassluis.